۱۳۹۲ اسفند ۲۵, یکشنبه


.آذربایجان شرقی سرزمین جاذبه های گردشگری

جاذبه هایی از جنس کندوان و لیقوان

آذربایجان شرقی سرزمین جاذبه های گردشگری

هر سال با رسیدن روزهای پایانی و آکنده شدن بوی عید و شکوفایی طبیعت، مردم ایران زمین کوله بار سفر می بندند برای آشتی دوباره با طبیعت و همین بهانه ای می شود برای سیر و سیاحت در گوشه گوشه این سرزمین چهار فصل و در این میان دیار آذربایجان مقصدی قابل اعتنا برای گردشگران نوروزی است

تاریخ انتشار: شنبه 25 اسفند ۱۳۹۲ 

آذربایجان شرقی از استان های واقع در شمالغرب کشور است که بواسطه دارا بودن جاذبه های گوناگون، همواره در ایام نوروز و سایر فصول سال پذیرای گردشگران بسیاری است و هر چند بخاطر قرارگیری در یکی از شاهراه های ارتباطی کشور و هم مرزی با کشورهای عضو CIS و نیز ترکیه به عنوان دروازه آسیا به اروپا، بیشتر با فعالیت های صنعتی و اقتصادی شناخته شده است اما بی تردید جاذبه های گردشگری و تاریخی و طبیعی این استان نیز تحفه های بسیاری برای میهمانان خود دارد.

از تبریز و بناهای تاریخی و گردشگری آن چون ارگ علیشاه، مسجد کبود، عمارت شهرداری، ائل گلی، مقبره شهریار و بسیاری دیگر که بگذریم، شهرهای مختلف آذربایجان شرقی هر یک سهمی در غنای گردشگری آن دارند که از این میان رصدخانه مراغه، مسجد محراب بناب، جزیره رحمان لو در عجب شیر، قرمزی گول در آذرشهر، کندوان اسکو، مسجد شیخ بهاءالدین اهری، جنگل های ارسباران، آسیاب خرابه جلفا، روستای پیام مرند هریک تنها نمونه های از بیشمار جاذبه های تاریخی و طبیعی آذربایجان شرقی برای جلب نظر گردشگران است.

کندوان؛ روستایی در دل صخره های آتشفشانی

بی گمان یکی از جذابترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی روستایی است در دامنه های سرسبز رشته کوه سلطان داغی با فاصله ای ۱۸ كيلومتري در جنوب اسكو و ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز به نام روستای صخره ای کندوان. روستایی با خانه های جاگرفته در دل صخره هایی سنگی که تسلیم اراده آدمی و سرپناهی برای ۱۱۷ خانوار و منزل مسكوني در درون توده هاي مخروطي و هرمي شكل صخره اي شده اند.

خانه های روستای کندوان در دل صخره های دوکی و مخروطی مانند بنا شده اند که حاصل فعل و انفعالات آتشفشاني كوه هاي سهند بوده و در نقطه ای خوش آب و هوا میان دامنه های سهند، جاذبه ای بس چشم نواز و دلنشین برای گردشگرانی است که در پی نظاره تاریخ و طبیعت در کنار یکدیگرند چرا که کندوان جزو سه روستای شگفت انگیز دنیاست که توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند به طوری که سالانه ٣٠٠ هزار گردشگر از این روستای تاریخی بازدید می‌کنند.

کندوان روستایی صخره ای است که زندگی هنوز هم در آن جاری است و بر خلاف تنها نمونه مشابه خارجی خود در دره زيباي گورمه ترکیه که وسعتی حدود ۱۵ الي ۲۰ برابر کندوان دارد، هنوز هم خانوارهای روستایی در آن سکونت دارند و با توجه به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی این جاذبه گردشگری در چند سال گذشته مانند ساخت هتل صخره ای روح تازه ای در جان این جاذبه زیبای طبیعی و تاریخی دمیده شده و زمینه های توسعه بیش از پیش گردشگری در این مکان فراهم شده است.

هتل بين المللي صخره اي لاله كندوان سومين هتل صخره اي در دنيا و داراي ۴۰ كرانه یا همان اتاق سنگي طبيعي است که در کنار آن امکانات رفاهی چون جكوزي و خدمات سمعي بصري پيش بيني شده است البته در فاز اول این هتل بین المللی ۱۰ كران همراه با رستوران و تمام امكانات آماده بهره برداري است و همین موضوع شرایط مساعد و دلپذیری را برای گردشگران میهمان این روستا فراهم می کند.

در خصوص سابقه تاریخی روستای صخره ای کندوان نیز این احتمال مطرح است که حمله مغولان سبب شده كه مردم روستاهاي اطراف و بخصوص "حيله ور" از موقعيت طبيعي كران های ایجاد شده بدلیل فعالیت های آتشفشانی سهند استفاده و به تدريج درون كران ها را خالي كرده و در آنها مستقر شوند تا بدين ترتيب هم خود را از نظر مقابله با بيگانگان ایمن کنند و نیز از سرما و گرمای فصول منطقه در امان باشند.

روستاي كندوان داراي مسجد، حمام، مدرسه و آسياب است كران مسجد يكي از بزرگترين كران هاي روستا را تشكيل می دهد و به دلیل شكل مخروطي خاص، اغلب كران هاي داراي طبقات مختلف، از داخل با يكديگر ارتباط ندارندو معمولاً داراي دو طبقه بوده و در بعضي موارد سه و حتي چهار طبقه نيز در آنها ايجاد كرده اند که ارتباط طبقات بالايي كرانها با خارج، از طريق پلكان های بسيار زيبايي از بدنه خود كران ایجاد شده است. طبقه هم كف خانه ها، عموماً اصطبل بوده و طبقات دوم و سوم و چهارم به عنوان سکونت گاه استفاده می شود.

در بعضي موارد از طبقه چهارم به عنوان انبار نيز استفاده كرده اند. آبريزها اكثرا در كنار معابر و در خارج از كران ها و محيط مسكوني قرار داشته و هر چند خانواده به طور مشترك داراي يك آبريز هستند. آبريزها اكثرا داراي چند محل نشيمن و انباره مي‏باشد كه بستگي به شيب زمين دارد. به خاطر قطر و ضخامت زياد كران ها، ايجاد نورگير در طبقات پايين كار بسيار مشكلي است، بدين مناسبت نورگيرها اغلب در طبقات بالا واقع شده اند. جنس پنجره ها از چوب بوده اغلب به شكل شطرنجي و در آنها قطعات كوچك شيشه تعبيه شده است.

پیام؛ میزبانی برای تمام فصول

روستای پیام که در میان مردم منطقه با نام "یام" شناخته می شود، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند و دهستان میشاب شمالی قرار دارد و بواسطه محیط بکر و طبیعت زیبای آن در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران و طبیعت گردان است و در زمستان نیز بواسطه وجود پیست اسکی پیام در این منطقه به بهشت ورزشکاران و طرفداران ورزش های زمستانی بدل می شود.

روستاي پيام در ۲۸۰ هکتار، با فاصله ۵۰ کيلومتر از تبريز و در شهرستان مرند، واقع شده و در تمام فصول منطقه ای مناسب براي گردشگري است که از جاذبه هاي گردشگري آن می توان به به دامنه هاي ميشو، باغات اطراف منطقه، پیست اسکی پیام و خود شهر مرند اشاره کرد بطوریکه طبيعت زيباي منطقه، آب و هواي مطبوع، نزديکي به مرکز استان و مهمتر از همه پيست اسکي پيام در زمستان هر گردشگري را براي حضور در اين منطقه ترغیب مي کند.

لیقوان؛ روستایی که به نام پنیر خود شهره است

از دیگر جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی می توان به روستایی اشاره کرد که شهرت خود را بیش از ویژگی های طبیعی و تاریخی، مدیون تولید خوشنامترین و خوشمزه ترین پنیر ایران است. روستا و دره ليقوان به عنوان مرکز تولید پنیر معروف لیقوان تبریز در جنوب شرقي این کلانشهر و در دامنه کوهستان سهند قرار دارد.

آنچه گفته شد تنها گوشه ای از جاذبه های متنوعی است که در گوشه گوشه دیار آذربایجان جای گرفته اند و وصف همه این زیبایی ها در کلام و نوشتارهایی ناقص شدنی نیست با این وجود تعطیلات نوروزی مجالی مناسب برای گردشگران است تا با سفر به سرزمین زیبایی های طبیعی و تاریخی، سال جدید را با کوله باری از خاطرات شیرین و دلنشین از سیاحت در استان پهناور آذربایجان شرقی آغاز کنند. 

هیچ نظری موجود نیست: